In publica commoda

Vice-President for Finance and Human Resources
Dr Valérie Schüller

Dr Valérie Schüller has been the full-time Vice-President for Finance and Human Resources at Göttingen University since April 2019. She was elected by the Senate for an initial term of six years and an additional term of eight years (until 2033).
In October and November 2019, and from January to March 2021, she also held the office of Acting President.



Academic and professional career

10 – 11/2019 and 01 – 03/2021Interim President of the University of Göttingen
Seit 2019Vice-President for Finance and Human Resources of the University of Göttingen
2017 – 2019Chancellor of the Mainz University of Applied Sciences
2016 – 2017Chancellor of the Bingen Technical University of Applied Sciences
2011 – 2012Member of the "Excellence Team of the President of the Johannes Gutenberg University Mainz"
2006Doctorate (Dr. iur.) at the Department of Law and Economics of the Johannes Gutenberg University Mainz. Topic: The definition of the mission of public broadcasting according to the 7th and 8th Amendment to the Interstate Broadcasting Treaty
2005 – 2016 Director of the Faculty of Law, Management and Economics at the Johannes Gutenberg University Mainz
2003 – 2005 Research Assistant in Public Law, International and European Law, and Media Law(Professor Dieter Dörr’s team); Johannes Gutenberg University Mainz
2002 – 2005 Research Assistant at the Mainzer Medieninstitut
2002 – 2003 Advanced studies in Media Law at the Johannes Gutenberg University Degree: Master of Laws (LL.M.)
2000 – 2002 Clerkship in Law in Koblenz, Mainz and Pretoria/South Africa: 2nd State Examination in Law
1993 – 2000 Law studies at the Johannes Gutenberg University Mainz: 1st state law examination

Management and committee responsibilities

2008 – 2016 Senator of the Johannes Gutenberg University Mainz
2008 – 2016 Member of the Budget and Structure Committee of the Johannes Gutenberg University Mainz
2008 – 2014 Member of the Statutes Committee of the Johannes Gutenberg University Mainz

Main publications

  • Science Management
  • Finance and strategy
  • Human Resources
  • Law

Selected Publications

2011 | Book Chapter | Original Work
​ Grundlagen des Medienrechts
Heer-Reißmann, C.; Dörr, D.& Schüller, V. (2011)
In: D. Dörr; J. Kreile & M. D. Cole (Eds.), Handbuch Medienrecht : Recht der elektronischen Massenmedien pp. 15-102. (2. ed.). Frankfurt am Main: Verlag Recht und Wirtschaft.
Details

2007 | Thesis | Doctoral Thesis
​ Die Auftragsdefinition für den öffentlich-rechtlichen Rundfunk nach dem 7. und 8. Rundfunkänderungsstaatsvertrag
Schüller, V. (2007)
Universität Mainz.
Frankfurt am Main: Lang.
Details

2007 | Book Chapter
Rundfunkfreiheit
Schüller, V. (2006).
In: P. Schiwy, W. J. Schütz, D. Dörr (Hrsg.), Medienrecht: Lexikon für Wissenschaft und Praxis. 2006

Office and Executive Assistant

Nadine Kreuscher
Office of the Vice-President for Finance and Human Resources

Room 1.130
Phone +49 551 39-21011
vizepraesidentin-finanzen@uni-goettingen.de

Alena Marquardt
Personal Executive Assistant to the Vice-President for Finance and Human Resources

Communication with the MWK regarding enquiries from the MWK

Room 1.102
Phone +49 551 39-21012
referentin.vp-finanzen@uni-goettingen.de

Dr. Esther von Richthofen
Personal Executive Assistant for the President's Office

Phone +49 551 39-21002
referentin.praesident@uni-goettingen.de


Zuständigkeiten

  • Ständige Vertretung des Präsidenten
  • Senatskommission für Entwicklung- und Finanzplanung (KEF)
  • Finanzgespräche mit den Fakultäten
  • Projektzuständigkeit Pro.Admin
  • Budgetgespräche mit allen Zentralverwaltungseinhalten sowie zentralen Einrichtungen
  • Personalplanung für alle Zentralverwaltungseinheiten sowie zentralen Einrichtungen


Abteilungen und Stabsstellen der Zentralverwaltung und zentrale Einrichtungen

  • Angelegenheiten des Personalrats (PR)
  • Betriebsärztlicher Dienst
  • Datenschutzbeauftragte*r
  • Finanzen und Controlling (6)
  • Informationssicherheitsbeauftragte*r
  • Interne Revision (IR)
  • IT-Informationstechnologie und Informationsmanagement (IT)
  • Personaladministration und Personalentwicklung (5)
  • Sicherheitswesen und Umweltschutz (S)
  • Sucht- und Sozialberatungsstelle (SuS)
  • Vertrauensperson der Schwerbehinderten
  • Wissenschaftsrecht und Trägerstiftung (8) - außer Senat und Stiftungsausschuss
  • Zentrale Einrichtung für Sport und Gesundheit (ZESG)


Personal- und Budgetangelegenheiten

  • Chancengleichheit und Diversität (CD)
  • Forschung und Transfer (F)
  • Gebäudemanagement (GM)
  • Göttingen International (GI)
  • Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen (SUB)
  • Studium und Lehre (SL)
  • Universitäre Schülerlabore
  • Zentrale Einrichtung für Sprachen und Schlüsselqualifikationen (ZESS)


Vertretung der Universität in den mit dem Zuständigkeitsbereich verbundenen Kuratorien/Beiräten/Boards, u.a.

  • Arbeitsgemeinschaft der niedersächsischen hauptberuflichen Vizepräsident*innen (HVP-Runde), Mitglied
  • Arbeitskreis Hochschulpersonal auf Bundesebene
  • Gesellschaft für wissenschaftliche Datenverarbeitung mbH Göttingen, Aufsichtsratsmitglied
  • LHK ständige Kommission für Hochschulrecht und Governance, Mitglied
  • Rat für Informationsinfrastrukturen
  • Stiftung der Georg-August-Universität Göttingen, Vorstandsvorsitzende
  • Stiftungsrat Studentenwerk, stellvertretende Vorsitzende
  • Universitätsbund Göttingen e.V, Vorstandsmitglied


Verantwortlich im Strategieprozess (Links führen zum Intranet)

Strategie Governance
Strategie Wissenschaftlicher Nachwuchs - Nachwuchsförderung
Pro.Admin: Change Management für die Zentralverwaltung und zentralen Einrichtungen

Pro.Admin-Prozess