Current Ph.D Theses
Kristina Becker: Narrative Patterns in 19th Century Popular Historiography
Project:
According to the majority of studies focussed on 19th century popular historiography the most significant characteristics, compared to academic historiography, are the following ones: Narrative elements are of prime importance to achieve comprehensibility; facts and details are reduced due to their minor importance. Nevertheless, the sources analysed in this project expose results diametrically opposite to the last-mentioned feature. On the contrary, authors of popular historical literature in the 19th century used a highly amount of details within their texts. However, these details are only one part of narrative patterns that can be verified in the corpus. Another significant feature is the high frequency of visuality; linguistic imagery (e.g. metaphors) as well as pictures. From this it follows that popular history realized the potential of visual mediality within the context of knowledge transfer early on. The dissertation project focusses on questions relating to the importance of visuality within the communication of knowledge and therefore connects approaches derived from the Visual Turn and History of Ideas and Knowledge.
The project analyses the narrative patterns used by the authors employing computer-assisted techniques and focussing on several narrative levels, both in form and content. The goal of the study is to show how narrative patterns work in the context of knowledge transfer within 19th century popular historiography.
Rüdiger Brandis: Historical Procedural Rhetoric: The Influence of Historical Theory on Historical Game Design
Project:
Historical Game Studies is a field that uses various theoretical and philosophical approaches to understand how games produce historical knowledge and representations of the past. However, the bridge between developers and academic historians is generally still very one-dimensional. While studios developing historical games often hire or consult historians, the reason for doing so is usually to provide the developers with a marketable source of information to align the game's representation with a pre-existing popular notion of the past. Rarely do developers want or have the space to explore the construction of historical knowledge itself. This dissertation aims to build a bridge between academic history and historical game development by analyzing how historical theories and their popular reception influence the creation of historical games. This will be done by building on the concept of procedural rhetoric, which analyzes digital games' abilities to transport meaning by focusing specifically on their procedural nature. Thus, understanding historical theory as a conceptual building block in the construction of historical knowledge within digital games allows for the analysis of history on a structural level, including the intersections of their mechanical, visual, and narrative elements. Since a comprehensive overview of historical theories is impossible to provide within a single dissertation project, this work will focus on highlighting dominant theories within the three major historical sub-disciplines: political, social, and cultural history.
Dennis Figula: Captain America oder eine Geschichte der Demokratie. Narrative und visuelle Muster in der populären Historiographie am Beispiel des Comics
Project:
Innerhalb der visuellen Medien lässt sich eine populäre Form der Geschichtsschreibung beobachten, die bislang kaum wissenschaftlich erforscht ist, da sie sich dezidiert an ein nicht-akademisches Publikum richtet. Diese Form der Unterhaltung produziert unter den Rezipienten ein Bild von der Vergangenheit, das seinerseits den öffentlichen Diskurs mitbestimmt und folglich für eine wissenschaftliche Untersuchung obligatorisch erscheint. Beispielhaft für ebenjene Bildmedien sind die us-amerikanischen Superheldencomics, die seit den 1930ern immer auch Projektionsfläche für die politische, kulturelle und mediale Entwicklung des Weltgeschehens sind und durch ihre frühe und langlebige Präsenz und die hohe Quantität des multimodalen Quellenkorpus konstitutiv für die Narration anderer bildmedialer Informationsträger, auch solche aus den geschichtswissenschaftlichen Fachgebieten, sind. Diese Arbeit geht ebenjenen narrativen und visuellen Erzählweisen des Comics am Beispiel von „Captain America“ nach und trägt mithilfe computergestützter Analysekategorien und empirisch belastbarer Daten Muster einer populären Geschichtserzählung zusammen. Zentral hierbei ist die These, dass jene populäre Historiographie einem „Formulaic Turn“ folgt. Auf diese Weise leistet die Arbeit gleichzeitig einen Beitrag zur Methodenbildung der Popular History, die innerhalb der Geschichtswissenschaft zwar seit den 1970ern populärkulturelle Quellen und solche aus der Mitte der Gesellschaft untersucht, die jedoch bislang kaum geschichtstheoretisch eingeordnet und definiert ist.
Leonie Kaether: Becoming a Victim: Praxeological and Narratological Perspectives on the Marginalization of Women in Legal Processes – The Example of Nazi Victim Trials (Sinti and Roma Women, Jehovah’s Witnesses, Black Women) (1945-present)
Project:
My research delves into the marginalization of women in Nazi victim trials, focusing particularly on Sinti and Roma women, Jehovah’s Witnesses, and Black women. It investigates the processes of “becoming a victim” through both narratological and praxeological lenses. The study examines the historical and legal responses to these crimes in West Germany from 1945 to the present day. Emphasis is placed on the narratives found in the verdicts of reparation trials and their societal implications. Moreover, the research explores whether “becoming a victim” constitutes a specifically female practice. By looking at the continuity of narratives and marginalization practices, the study aims to uncover the intricate dynamics of gender constructions during the Nazi era and their enduring impact. This work seeks to enhance our understanding of the social and cultural mechanisms that contributed to the marginalization of these women. Additionally, it highlights how these mechanisms persist and affect current societal structures.
Simon Schmitt: Den Zeitpfeil verlassen? Geschichtstheorie nach der Chronologie
Project:
Die Chronologie gilt gemeinhin als Notwendigkeit der geschichtswissenschaftlichen Praxis, denn diese vermag eine temporale und kausale Ordnung der Vergangenheit vorzunehmen. Nicht zuletzt der intensivierte Fokus auf das Verhältnis von Zeit und Geschichte unterzieht diesen vermeintlich unumgänglichen Modus der Geschichte einer kritischen Auseinandersetzung. Das Dissertationsvorhaben knüpft an unterschiedliche Kritiken der Chronologie an und stellt die These auf, dass eine chronologisch verfahrende Geschichtswissenschaft die Vielgestaltigkeit der Zeit nicht adäquat darstellen kann. Ausgehend davon wird die Chronologie vielmehr als Möglichkeit der Geschichtswissenschaft aufgefasst und nicht als Notwendigkeit angesehen, sodass diese schlussendlich als Konvention fungiert. Dies ermöglicht die Chronologie zu problematisieren und soll aufzeigen, dass diese, gestützt durch Modi der Narration und Medialität, Vergangenes temporal homogenisiert, d.h. an einem Zeitpfeil ausrichtet und kausal verknüpft und somit die Pluralität der Zeiten einebnet. Daraus ergibt sich grundlegend die Fragestellung, wie sich jene Zeiten, ohne Rückgriff auf die Chronologie, geschichtstheoretisch konzeptualisieren lassen. In Auseinandersetzung mit Stefan Tanakas „History without chronology" sollen vor allem zwei Aspekte in den Fokus gerückt werden: (1) Inwiefern eignet sich eine Topologie der Zeit, die die Fläche des Zeitpfeils verlässt und vielmehr einen Raum eröffnet, als geschichtstheoretische Konzeption, die unterschiedliche historische Zeiten integriert und verknüpft, anstatt chronologisch zu homogenisieren? (2) Welche narrativen und medialen Modi ermöglichen eine nicht-chronologische Geschichte? Im Gesamten soll das Dissertationsvorhaben das Potenzial einer Geschichtstheorie nach der Chronologie aufzeigen.